Sunday, November 18, 2012

Boikot! Jangan tak boikot!

           Dek kerana serangan Israel ke atas Gaza yang berlaku sekarang, aku tak menafikan sangat teruk barang-barang yang wajib diboikot dihentam teruk dalam facebook terutamanya McD. Dimana-mana sahaja, sesiapa sahaja akan mengeluarkan statement, 'Jangan makan McD, sebenarnya makan McD tu kau makan daging saudara kamu sendiri' , 'Kalau kau nak berdosa, makanlah McD' dan lain-lain. (sebenarnya takdelah ekstrim sebegini). Aku sendiri bukanlah peminat McD. Biasanya, keluargaku, kalau nak makan fast food tu, biasanya ke KFC sahaja. Jadi, bagiku dan keluarga sendiri, tidak ada masalah sangat untuk tidak makan McD dan sekaligus boleh boikot terus. Begitu juga dengan Coca Cola. Macam buat sakit perut sahaja minum Coca Cola, disamping kandungan gulanya yang sangat tinggi.

         
           Keluaragku juga tidak boleh tinggal untuk membeli Milo dan juga Nestum. Itu semua keluaran syarikat Nestle. Tapi kadang, kalau aku dapat mengingatkan, aku akan beli Vico sebagai ganti Milo. Aku sendiri yang akan ambil Vico dari rak, dan masukkan dalam bakul atau troli.

         
          Aku tak menafikan bahawa sebenarnya, agak sukar untuk membuang kebiasaan. Kalau bagi keluarga Milo dan Nestum sudah menjadi kebiasaan. Tapi, aku juga berusaha sedaya upaya untuk menerangkan kepada keluarga dan orang-orang terdekat kita, tentang betapa pentingnya boikot ini. Sebenarnya, kita bukanlah mati pun kalau tak guna barang-barang boikot ini. Dan kita masih ada alternatif lain, seperti Vico tadi. Walaupun mungkin juga kita akan komen rasa dan kualitinya tidak sesedap mana seperti produk-produk boikot.

       
         Kakak pernah berkongsi, boikot ini tidaklah seberapa sangat kalau kita seorang sahaja yang tak beli produknya. Ya betul, setuju. Tetapi misalnya, syarikat Coca Cola, dia target sebulan, 1000 tin Coca Cola habis terjual, tetapi misalnya, jika kita seorang tidak membeli, maka target dia tidak mencukupi iaitu hanya 999 sahaja yang terjual. Tidak mencapai target. Kan bagus tu?

       
         Tetapi, itulah masalahnya, jika kita masih tidak sedar akan kepentingan boikot ini, akan ada orang sahaja orang lain yang akan menggantikan kita, mencukupkan keuntungan 1000 tin Coca Cola setiap bulan.

         Apa yang perlu kita laksanakan adalah ayat Quran yang ini:

"Muhammad adalah utusan Allah, dan orang-orang yang bersama dengan dia bersikap keras terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih sayang sesama mereka"....(ila akhir ayat) (48:29)

        Orang-orang kafir yang dimaksudkan di dalam ayat di atas, ialah orang kafir yang memerangi islam, yang menghalang jalan islam, yang sangat bencikan islam. Daripada ayat ini, jelas menerangkan apa peranan orang islam yang sebenarnya. Dia perlu tahu, siapa musuh dan siapa kawan yang sebenarnya. Bila mana demikian, maka kita perlu lihat semula, apakah reaksi kita tentang boikot ini. Syarikat-syarikat yang mengeluarkan barang-barang ini sah-sah menyumbangkan wang mereka kepada Israel, dan Israel pula mereka menggunakan wang ini untuk membeli senjata-senjata dan menyerang Palestin. Kalau kita melihat, kita ini lebih suka berbuat baik kepada orang kafir, berbanding berbuat baik dengan sesama muslim. Rasanya, di antara kita semua boleh mengagak siapa yang berhubungan baik dengan musuh yang sebenarnya dan siapa yang berbuat baik sesama muslim.


        Kalau betullah kita ini mengikut Rasulullah SAW, bersama Rasulullah SAW, maka inilah sikap yang kita perlu ambil. Bertegas dengan diri bahawa kita perlu bersikap keras terhadap orang kafir dan berkasih sayang sesama muslim. Mudah-mudahan, langkah yang kita pilih ini, Allah beri ganjaran yang terbaik. Walaupun kita melihat usaha yang dilakukan adalah sedikit, ingatlah bahawa Allah tahu setiap niat dan tujuan kita. Maka berusahalah dan boikotlah barangan Israel!






Ulasan daripada pengerusi Aqsa Syarif Malaysia: 

 Berkaitan kenyataan McD Malaysia. McD Malaysia membayar franchisee fees kpd McD Corp USA. Ada puluhan ribu restoran McD di seluruh dunia. Walaupun seti
ap dari Restoran McD ini menyumbang sebanyak 5% dari revenue mereka ini sudah berjumlah ratusan juta USD (bahkan mungkin billion dollar). 


Oleh kerana McD konsisten menyumbang kepada ekonomi Israel sejak 30 tahun yang lalu, maka kita harus menyampaikan message yang tegas di seluruh dunia kepada semua negara di mana McD membuka cawangan. Jika setiap negara di mana McD beroperasi membuat disclaimer bahawa 'mereka tidak menyumbang kepada israel' bahkan mereka adalah syarikat berdaftar di negara masing-masing, maka boycott akan gagal dan McD Corporation US bolih meneruskan sokongan tidak berbelah bagi kepada Israel.

Tetapi jika setiap warga dunia mula memboikot operasi McD di negera masing-masing maka ini akan menyampaikan message yang jelas supaya McD Corp US menghentikan sokongannya kpd Israel.

Bayangkan jika kutipan dari yuran franchisee shj jumlahnya ratusan juta dollar sehari, berapa banyak jentera perang yang bolih dibeli oleh Israel dgn sumbangan McD bagi membunuh rakyat Palestin.

Kerana itu boycott adalah satu 'peperangan'. Seruan boycott akan di counter oleh pihak musuh dgn mengatakan kami 'cawangan tempatan' dan kami hanya membayar cukai kpd kerajaan kita. Lagipun kami menyumbang kpd ekonomi negara dan menyediakan peluan pekerjaan kpd rakyat tempatan.

Jika semua negara membuat pengistiharan spt ini dan semua warga dunia terpedaya dgn seruan manis; ini boycott akan gagal total. Tetapi apabila McD semberang laut menerima tempiasan dari polisi McD Corp yang membiayai israel, maka akhirnya McD Corp terpaksa berfikir lagi sebelum meneruskan sokongannya kpd zionis kerana keuntungan seberang lautnya mula menyusut.

Ingat boycott adalah peperangan dan musuh akan menggunakan hujjah 'yang masuk akal' untuk menggagalkan strategi boikot.