Saturday, December 1, 2012

Adik, hidup kita ada tujuan kan?

               Sungguh, kalaulah diberi peluang, ingin berehat sahaja daripada memikirkan tentang dakwah dan tarbiyyah, daripada memikirkan betapa susahnya belajar perubatan, daripada memikirkan anak-anak usrah yang semakin membesar dan perlukan bantuan, daripada memikirkan tanggungjawab dan segala taklifat. Sungguh, kalaulah diberi peluang itu, kehidupan ini akan menjadi amat mengujakan. Masakan tidak, setiap hari bangun pagi, tidak perlu berkejar-kejaran 7 pagi ke sekolah, tak payah bangun pun siapa yang akan kisah. Makan dan minum bila-bila pun boleh, tak payah makan langsung pun bagus juga. Tak perlu membaca buku perubatan, tak perlu membaca buku thaqafah dakwah dan tarbiyyah, tak payah membaca surat khabar, bahkan tak payah membaca Al-Quran pun boleh. Tak payah bersesak-sesak membeli tiket keretapi untuk berjumpa dengan adik-adik, penuhkan malam dengan tidur dan dengkur, memahirkan seni menguap dan mengantuk. Boleh bermain facebook lama-lama sambil meng'upload' gambar-gambar yang cantik dan 'handsome' untuk menjadi tatapan kawan-kawan tersayang. Tak perlu itu dan tak perlu ini. Sungguh, ianya sangat mengujakan. Tiada tanggungjawab yang ditaklifkan, seolah-olah dunia ini dia yang punya.



                 Masih teringat semasa belajar 'short story' The Lotus Eater semasa di sekolah menengah dulu. Encik Wilson, berumur 40 tahun, yang bekerja sebagai pekerja bank. Bekerja sungguh-sungguh, mengumpul duit. Tiba-tiba, dia berhenti kerja, membeli 'annuity' (sejenis insurans polisi), yang akan membekalkan wang kepadanya selama setahun secara berterusan, menjual segala aset yang dimiliki, semata-mata untuk menghabiskan sisa hidupnya di Pulau Capri yang telah menjadi idamannya. Menyaksikan keindahan matahari, laut dan bulan di Pulau Capri. Tinggal di 'cottage', dan mengupah Assunta, 'landlady', untuk membersihkan 'cottage', membasuh baju dan memasak untuknya. Hari-harinya ditemani dengan piano, cards dan buku. Malangnya, dia hanya membeli 'annuity' itu untuk 20 tahun, sehingga dirinya berumur 60 tahun. Dan kemudian, setelah umur itu, dia tidak akan dibekalkan dengan wang lagi. Sehingga umurnya mencecah 60 tahun, dia sudah kehabisan duit. Sehinggalah dia cuba untuk bunuh diri, tetapi tidak berjaya, dan akhirnya, dia menjadi gila. Itulah kehidupan Encik Wilson.

                Masih teringat sajak William Butler Yeats yang bertajuk The Lake Isle of Innisfree.


I will arise and go now, and go to Innisfree,
And a small cabin build there, of clay and wattles made:
Nine bean-rows will I have there, a hive for the honey-bee;
And live alone in the bee-loud glade.

And I shall have some peace there, for peace comes dropping slow,
Dropping from the veils of the morning to where the cricket sings;
There midnight's all a glimmer, and noon a purple glow,
And evening full of the linnet's wings.

I will arise and go now, for always night and day
I hear lake water lapping with low sounds by the shore;
While I stand on the roadway, or on the pavements grey,
I hear it in the deep heart's core.



Oh, aku memang suka berangan. Menarik sungguh kehidupan yang digambarkan dalam kedua buah sajak dan cerita ini. Kehidupan yang tidak ada tanggungjawab.

                Yang pastinya, wujudnya kita di dunia ini, ada tujuannya, ada tanggungjawab yang Allah berikan, ada amanah berat yang Allah galaskan di bahu kita semua. Khalifah (2:30) dan hamba (51:56) itu adalah amanah Allah kepada kita, yang perlu sentiasa diingatkan. Sepenat mana pun, sesusah mana pun, sesakit mana pun, sebanyak mana pun taklifat, dua tanggungjawab ini yang perlu kita selalu ingatkan pada diri. Jangan pernah lari daripada dua tujuan ini. Wujudnya kita di dunia ini adalah kerana dua benda ini. Selagi kita tidak melaksanakan dengan sebaiknya, maka kita ini tidak layak berada di bumi. Tidak ada membawa apa-apa kebaikan kepada dunia langsung, adalah lebih baik menjadi bahan lebihan dunia layaknya.

                Moga Allah sentiasa memberikan kekuatan dalam setiap yang dilakukan, amiin.






                 

No comments:

Post a Comment