Saturday, September 15, 2012

Dia sudah mahu kahwin...

            Di sekolah dulu, kami tak rapat. Sungguh tak rapat. Aku dengan duniaku dan dia dengan dunia dia. Timeline kami bertembung hanya kerana ada beberapa tahun kami sekelas, masa tingkatan 2, tingkatan 3, dan tingkatan 4. Bagiku, dia seorang yang bagus, aktif dalam debat, aktif dalam kawad rumah Uthman (Rumah Merah), hebat dalam speaking, jenis yang out spoken, aktif bersukan, hebat merentas desa. Nak katanya baguslah berbanding diriku yang biasa-biasa sahaja. Ada ke takde dalam kelas tu, buat tak endah sahaja. Begitulah aku dan A.

             Sekali, Allah takdirkan aku dan A ke tempat yang sama setelah habis sekolah menengah iaitu Mesir. Dan pada masa itulah, aku baru mengenali dirinya dengan lebih baik. Ini kerana suatu perkataan yang bernama tarbiyah. Kami tahu, di sekolah dulu ada usrah, ada ceramah, ada benda-benda baik ni di sekolah dulu. Aku dapat menerima ini semua alhamdulillah. Mungkin juga disebabkan oleh ibu dan abah yang selalu mendoakan diriku menjadi anak yang solehah. Tetapi bila kami berjumpa dengan tarbiyah ini, ianya sangat lain dari yang lain. Betapa Maha Besar Kuasa Allah, kerana tarbiyah ini, kami yang sebelum ini tidak bertegur sapa, menjadi sangat erat. Sungguh, betapa tarbiyah ini mengikat aku dan A, berganding bahu bersama, untuk menjalankan dakwah dan tarbiyah ini. Sungguh, kemanisan ukhuwah ini anugerah dari Allah yang teramat mahal buatku dan dia.

             Semasa kami di tahun 4, kami serumah berdua. Kerana kami ditugaskan untuk menjaga rumah program. Maka di situlah aku study si A ni macam mana. A ada cerita tentang aku serumah dengannya pada kawan-kawan sekolah dulu, respon yang diperolehi adalah mereka tidak percaya. Sungguh, kawan-kawan, bahawa tarbiyah ini mengenalkan aku pada seorang ukhti yang baik akhlaknya, sweet orangnya, yang sentiasa semangat jiwanya, yang sentiasa cekal hatinya. Sungguh, dia adalah harta yang tidak ternilai bagiku.

            Beberapa detik lagi, dia akan berbaitul dakwah. Mudah-mudahan Allah sentiasa meredhai mereka berdua. Kurniakanlah mereka sakinah, mawaddah dan rahmatMu sentiasa. Moga ianya menjadi baitul dakwah qudwah. Aamin.

             Terima kasih Ayu Amiza Abdul Malik, kerana hadir dalam hidupku, terima kasih ya Allah, kerana menghadiahkan dia kepadaku, sahabat dunia akhirat, kita sama-sama berlari ke syurga ya!

2 comments:

  1. kak sakinah! kak ayu! rinduuuuuuu..!!!

    ingat lagi sy?sy duduk rumah akak waktu jaulah mesir dr jordan...dtg mesir winter tahun 2011...sekali dgn kak dayat, kak kauthar :)

    rindduuu sgt kat akk berdua :')

    ReplyDelete
  2. Akak ingat dear..:) Jazakillah datang-datang blog akak....rindu juga kat shidah.....^^

    ReplyDelete