Saturday, October 6, 2012

5 sebelum 5


Sebenarnya, bila mana kamu memilih jalan dakwah ini, kamu tidak dapat lari lagi, untuk tidak

melibatkan diri di dalamnya. Bila mana kamu memilih untuk menyertai, maka segala macam alasan

yang diberi tidak akan dilayan dan tidak valid. Semakin lama kamu di dalamnya, sepatutnya kamu

lebih matang dan semakin pandai menepis segala alasan diri untuk tidak memberikan sepenuh

komitmen dalam jalan ini. Walaupun dalam keadaan final year sekalipun, ya, tidak menafikan bahawa

itu adalah tahun kritikal bagi kamu. Namun hakikatnya,  bila mana kamu berjanji untuk berada di

dalamnya, maka setiap masa dan ketika, dalam keadaan susah atau senang, dalam keadaan duka atau

gembira, kamu mewakafkan diri sepenuhnya, sehabis kudrat tenaga. Sampai mati dan sampai kamu

bertemu dengan Allah yang Esa, sampai syurga menyambutmu dan sampai Allah meredhaimu.

Aku tidak menghalang untuk kamu berfikir lebih mengenai studymu, pelajaranmu, tetapi yang

pastinya masa untuk dakwah itu perlu diperuntukkan juga. Bukan tidak ada langsung dalam

kalendarmu atau dalam jadual hidupmu.Dan aku bukan bercakap begini kerana aku sangat pandai,

sangat genius, tidak perlu sangat memikirkan pelajaranku. Maaflah, kerana aku bukan begitu. Kerana

aku juga manusia biasa, tidaklah secara automatik dapat menyerap semua yang diajarkan oleh guru

dan pensyarah. Dan aku juga perlu mujahadah untuk belajar juga, kerana kini, aku sudah merasakan

betapa nikmatnya full time dakwah. Aku tahu yang aku perlu study smart supaya aku juga tidak

ketinggalan dalam pelajaran disamping memajukan diri dalam dakwah. Kerana aku merasakan mati itu

bila-bila masa, jadi aku takut tak sempat, tak sempat untuk menyumbang apa-apa dalam dakwah, jika

aku masih lagi memberi alasan, masih lagi menangguhkan kerja, masih lagi malas berfikir dan

merancang. Masa semakin mencemburui kamu. Dan bila sakit datang menimpa, maka tempanglah

langkahmu. Bila masa sakit, bila masa sempit, mulalah berfikir bermacam-macam perkara yang mahu

dibuat. Hai, masa sihat, masa hidup, masa waktu lapang, tidak mahu buat pula ya. Jangan sampai

begitu, hargailah masa muda kamu, masa lapang kamu, kerahkanlah sepenuh tenaga kamu, yang

semampu kamu, supaya di masa sempit kamu, masa tua kamu, ada berkah dan redha Tuhan

menyinggah, kerana kamu telah melazimi dakwah ini di masa mudamu. Jangan sampai bila sudah

tidak ada masa lagi untuk kamu. Kamu akan menyesal di ketika itu. Niatlah yang baik untuk Tuhan

kamu, jangan sesekali mensyirikkan dia dengan yang lain. Moga Dia selalu membantu kamu. Amiin.




No comments:

Post a Comment