Friday, November 11, 2011

S & S

Bismillahirrahmanirrahim....
Salam dakwah, tarbiyah dan imtihan untuk semua....

S & S- Sihat dan sakit     

Kita semua tahu bahawa bila mana kita sihat, kita dapat buat bermacam-macam perkara, dan yang paling penting sekali, kita buat apa yang Allah suka, kita beribadah banyak-banyak padaNya, itu yang paling penting. Jangan...jangan sekali-kali buat perkara yang Allah tak suka, sebab akan datang pula masa kita sakit. Bila mana kita sakit, susah kita nak buat macam-macam benda. Pergi sana tak larat, pergi sini tak larat, bagaimana dengan dakwah kita? dan bagaimana pula dengan study kita?



Aku tak tahu nak cakap apa, bila mana akhawatku selalu sakit...kasihan aku melihatnya....aku kasihan pada study dia, bila mana dia diperlukan tetapi tiba-tiba Allah tarik balik nikmat kesihatan. Tiba-tiba sahaja. Allah selalu mengujinya. Aku faham, mungkin setiap kali dia sakit, setiap kali diuji, dosanya diampunkan, darjatnya ditingkatkan dan aku tahu bahawa akhawatku itu telah menghadapi ujian itu dengan tabah dan sabar hatinya. Manakala aku, yang jarang diuji dengan kesihatan, rasa kurang teruji, asyik rasa gembira sahaja, tidak nampak petanda telah buat dosa...takut-takut Allah telah lupa pada kita, sebab kita yang selalu lupa padaNya....Ya Allah...Ya Rahman ...Ya Rahim....aku bukannya kuat sangat untuk hadapi ujianMu, tapi kadang-kadang, ujian itu perlu...untuk lihat dimana tahapan imanku...T_T

No comments:

Post a Comment