Wednesday, November 30, 2011

Sudahkah kita menjadi individu muslim yang hebat?

Musim sejuk di Mesir semakin memuncak. Semakin lama semakin bertambah sejuknya. Sudah mula memakai baju sejuk, mandi guna air panas yang dipanaskan oleh sakhanah, dan mula guna difayah dalam bilik, dah mula keluarkan lihaf dari beg lihaf, dah mula pakai sarung tangan dan menjadi membuat minuman panas seperti tea, kopi, mocha atau 'hot chocolate' untuk memanaskan badan. Selalu sangat rasa lapar dan alhamdulillah masih mampu membeli makanan dan berusaha memenuhi permintaan perut. Musim sejuk sangat menyamankan, redup, tak panas, tak berpeluh....subhanallah itulah musim sejuk. Cuma kadang-kadang, bila terpaksa untuk keluar pada waktu malam,pergi travel ke tempat lain, pergi kelas tafsir, pergi rumah RI lain untuk usrah, angin kuat dan sejuk acap kali menampar-nampar pipi, sejuk, rasa tak tahan, menggeletar. Sedangkan nabi dan para sahabat dulu pergi berperang semasa musim sejuk. Tak dapat membayangkan, pada zaman dahulu, tiada sakhanah untuk memanaskan air, tiada difayah yang bila mana kita tidur tak rasa pun sejuk, tiada pun lihaf yang tebal kerana orang muslimin dulu  di antara mereka tak ramai pun yang kaya dan mampu membeli lihaf yang tebal. Dan kita tahu pada masa itu, bekalan makanan semakin habis, kerana orang muslimin hanya berkubu di Madinah dan mereka dikelilingi dengan parit yang besar dan dalam. Mereka tiada wang yang banyak untuk membeli pakaian yang tebal, mereka yang kita kenali sangat bersyukur walaupun hanya ada 2 helai jubah yang bagi kita jumlahnya sangat sedikit,  malah mungkin mereka juga tidak mengenal apa itu sarung tangan yang boleh mengelakkan daripada rasa sejuk. Perang Khandak mengajar nabi dan para sahabat supaya dalam apa pun keadaan, dalam menghadapi apa jua halangan, ikhlas hanya kerana Allah adalah yang paling utama. Maka kita bagaimana? Tarbiyyah itu sangat mengajar mereka untuk tadhiyyah, untuk tawadhu', untuk menjadi warak, untuk sentiasa bersyukur dan lain-lain lagi muwasafat yang telah terbentuk dalam diri mereka. Maka kita ini, sudah ditarbiyyah dengan agak lama, adakah sudah terbentuk muwasafat tarbiyyah itu dalam diri kita? Sepatutnya, bila ditarbiyyah, kita kena mengalami perubahan. Tarbiyyah ini mengajarku untuk menjadi individu muslim yang sangat hebat. Dalam tarbiyyah ini, aku berjumpa dengan pelbagai macam orang dan mereka semua ada logam masing-masing, sehinggakan aku sendiri merasa hasad dengan mereka (bukan hasad dengki tau, hasad yang baik). Ada akhawat yang dapat menguasai hafazan Al-Quran dengan cemerlang sekali, ada akhawat yang mengusai Bahasa Arab dengan hebat, ada akhawat yang sangat hebat dalam akademiknya, ada akhawat yang pandai sangat memasak, ada akhawat yang sangat pandai melayan adik-adik dan adik-adik pun suka pada dia, ada akhawat yang sangat ringan tulang untuk menjadi ajk kebersihan setiap kali habis program besar dan lain-lain lagi. Hati kecilku berkata, untuk menjadi individu muslim, aku kena jadi seperti mana kelebihan-kelebihan semua orang itu, aku perlu, aku perlu. Tetapi ada ketikanya aku merasa payah, letih dan penat untuk menjadi semua orang. Adakah aku ini terlalu mengejar kesempurnaan, padahal semua manusia itu setiapnya ada kelebihan yang hanya khusus buatnya, dan kesempurnaan itu hanyalah milik Allah. Aku sangat faham bahawa kelebihan pada orang A akan menampung kekurangan orang B. Mungkin yang aku boleh simpulkan di sini:-

1-Aku perlu juga berusaha ke arah kesempurnaan itu, walaupun pada akhirnya aku takkan dapat juga menjadi sempurna asalkan niat aku ikhlas dan mahukan redha dari Allah.
2-Aku kena cari logam atau kelebihan aku sendiri untuk kepentingan ummat.
3-Aku kena kenal pasti kekurangan aku supaya boleh baiki.
4-Aku akan berusaha membantu orang lain dengan kelebihan yang aku ada.

Wallahu'alam....

No comments:

Post a Comment