Friday, December 2, 2011

Mencetak manusia...

Kita akan berusaha sedaya-upaya kita untuk menyebarkan islam kepada semua orang. Semua orang di dunia ini perlu mendengar kalimah tauhid ini. Semua orang di dunia perlu tahu islam yang kita bawa. Walaupun sempadan geografi memisahkan negara-negara kini. Bagaimana pada zaman dahulu,  nabi dan para sahabat, para tabiin, dan tabi' tabiin, muslimin menghantar para utusan untuk menawarkan islam kepada pemerintah negara-negara, jika tidak diterima maka dikehendaki membayar jizyah, jika tidak diterima maka akan diperangi habis-habisan, bukan kerana ingin menjajah negara, bukan kerana ingin menguasai negara, bukan kerana tamakkan harta dan kekayaan, tapi kerana bimbang penduduk negara tersebut tidak mendengar tentang islam. 

'Dan perangilah mereka itu sampai tidak ada lagi fitnah dan agama hanya bagi Allah semata. Jika mereka berhenti, maka tidak ada lagi permusuhan, kecuali terhadap orang-orang zalim.' (2:193)

Fitnah di sini, adalah apa-apa yang menghalang dakwah itu disampaikan, apa-apa sahaja. Dan bila mana dakwah itu dihalang, maka akan berbuat apa sahaja supaya semua orang mendengar islam yang kita bawa. 

Dakwah kita bukan hanya sekadar dakwah, tetapi ada 'follow-up', ada pendidikan, ada tarbiyyah yang akan mengikuti dakwah yang dibuat, bila mana kita telah mendakwahkan manusia, kemudian bila dia menerima dakwah kita, barulah kita mentarbiyyah mereka. Kita bukan hanya sekadar dakwah, dan dakwah, bukan hanya sekadar menebarkan jalan sahaja, tetapi bila mana ada manusia yang menyukai dakwah kita maka bermulalah proses mentarbiyyah mereka, bermulalah proses membentuk mereka. Membentuk apa? mentarbiyyah apa? untuk membentuk individu muslim, untuk membentuk qaedah sulbah, yang mana akan cukup 10 muwasafat tarbiyyah, dan akan menaiki satu demi satu tangga sebelum sampai ke ustaziyatul alam. 

Pernah sekali, ketika Saidina Umar dan sahabat-sahabat sedang duduk di dalam sebuah bilik, Saidina Umar bertanya, "Bermimpilah!".

Salah seorang sahabat berkata, "Aku impikan bilik ini dipenuhi dengan harta yang banyak, jadi aku boleh sedekahkannya ke jalan Allah."

Kemudian Saidina Umar berkata lagi, "Bermimpilah!"

Kemudian, seorang lagi sahabat berkata, "Aku impikan bilik ini dipenuhi dengan emas dan permata, jadi aku boleh sedekahkannya ke jalan Allah."

Saidina Umar berkata lagi, "Bermimpilah!"

Sahabat berkata, "Wahai Amirul Mukminin, kami tak tahu apa yang ingin diimpikan lagi. Engkau mahukan bilik ini dipenuhi dengan apa?"

Saidina Umar menjawab, "Aku impikan rumah ini dipenuhi dengan ‘rijal-rijal’ seperti Muaz b. Jabal, Abu Ubaidah Al-Jarrah, Salim hamba Huzaifah untuk aku gunakan mereka untuk menegakkan kalimah Allah, supaya aku boleh hantar mereka ke jalan Allah”

Bagaimana Saidina Umar mengimpikan bahawa bilik itu dipenuhi dengan rijal-rijal yang mantap amalnya dan sumbangannya untu islam, mereka yang memenuhi hadis logam. Kerana rijal-rijal itu adalah orang yang penting untuk dakwah, pemuda yang akan memikul beban dakwah di bahu mereka. 

Sebagaimana Hasan Al-Banna apabila ditanya mengapa dia tidak menghasilkan tulisan-tulisan atau makalah, buat tatapan ahli Ikhwanul Muslimin, maka jawapannya aku tidak mencetak kitab, tetapi aku mencetak manusia.

Mencetak manusia bukanlah proses sehari dua, makan masa bertahun lamanya, butuhkan kesabaran, kemahuan, dan strategi.Moga Allah memberkati usaha kita selama mencetak manusia-manusia ini. 



No comments:

Post a Comment