Saturday, December 17, 2011

Ekspresi hadis satu....

Setelah membentangkan hadis satu kepada adik-adik menyebabkan aku termangu-mangu sendirian berfikir. Dalam hadis satu dalam kitab Imam Nawawi ada mengatakan bahawa kita dalam apa jua tindakan kita perlu dimulakan dengan niat. Niat sangat penting supaya adat yang selalu dilakukan berubah menjadi ibadah. Adat seperti makan, mandi, gosok gigi, memasak, gosok baju dan lain-lain, kalau kita mahukannya ia menjadi ibadah maka kita perlu niatkannya kerana Allah S.W.T. Di samping itu juga, dalam keadaan kita sekarang, kita perlu hijrahkan niat kita untuk niatkan apa-apa yang kita lakukan ini untuk sebarkan dakwah Allah S.W.T, untuk sebarkan islam kepada semua manusia. Makanya, dalam setiap perbuatan kita, pakai baju sebab nak keluar pergi sebarkan dakwah, minum air banyak-banyak sebab nanti sihat lepas tu boleh pergi dakwah, semuanya adalah kerana dakwah. Kadang, untuk meniatkan setiap perkara kerana Allah pun kadang teringat kadang tidak, apatah lagi untuk menjadikan seluruh kehidupan kita adalah untuk dakwah. Tetapi, betapa perlunya untuk memastikan kehidupan kita semuanya berputar pada paksi kerana dakwah kepada Allah itu sendiri. Kerana bila mana kita niatkan kerana dakwah maka kita ada matlamat untuk setiap kehidupan kita. Bimbang kalau-kalau di akhirat kelak, akaun pahala kita tidak terisi penuh, banyak ruang kosong atau mungkin tidak berbaki langsung. Ya Allah....bayangkan kalau tidak akaun pahala kita kosong. Padahal rasanya dah berpenat lelah dah di dunia, tetapi adakah ianya untuk menyampaikan islam itu sendiri? Takutkan, kalau kita dah bermati-matian, penat ke sana, penat ke sini, tapi masa menuai pahala, kita tiada sebenarnya tiada apa-apa. Sebab itu, kehidupan kita tidak boleh main-main, gelak banyak-banyak matikan hati (suka sangat gelak),  bila hati mati, susah nak ingat benda baik, sebab itu jugalah lupa nak niat kerana dakwah kepada Allah. Kena pastikan setiap 24 jam tiada jahiliyyah yang melekat, hanya yang berkaitan islam sahaja yang dibuat.

Dan yang paling penting, sebab aku telah memberi pada adik-adik, takkan aku yang telah bercakap dan menyampaikan tak lakukan sama, tak amalkan sama, membiarkan adik-adik menjadi semakin baik sedangkan aku masih di takuk lama. Tadabbur ayat (61:2-3)

Satu lagi yang menarik perhatianku adalah apabila melihat qudwah yang aku sangat suka (suka sangat-sangat), iaitu Saidina Umar Al-Khattab, beliau yang meriwayatkan hadis ini. Bagaimana seorang yang bengis dan ganas kepada orang Muslimin, menjadi orang yang bengis dan ganas kepada orang musyrikin, bagaimana Saidina Umar dapat berubah sekelip mata, '180 degree', berubah 'totally'. Sejahil-jahil kita takdelah kita nak membunuh kanak-kanak, sepertimana Saidina Umar menanam anak perempuannya ke dalam tanah hidup-hidup, sejahil-jahil kita takdelah kita nak membenci Rasulullah, sepertimana Saidina Umar membenci hingga hendak membunuh kekasih Allah itu. Memberi pengajaran padaku, kalau Saidina Umar boleh berubah, masakan aku tidak boleh berubah, aku kena berubah, aku perlu pastikan aku akan berubah, insyaAllah!

Tidak boleh begitu, aku pun perlu berubah juga, menjadi yang lebih baik, aku mesti berubah!

No comments:

Post a Comment