Monday, December 12, 2011

Masa semakin suntuk...

Masa semakin pantas berlalu. Meninggalkan kita, manusia, tertinggal jauh di belakang. Tak sempat untuk mengejar masa yang tak 'menyempat-nyempat' pergi berlalu begitu sahaja. Masa tidak akan rugi kerana dia menunaikan tanggungjawab dia yang sebenar, iaitu sentiasa berjalan dan berjalan. Hanya, kita iaitu manusia, yang perlu mengejar masa yang pantas berlari. Setiap masa, setiap ketika ada sahaja urusan manusia. Banyak perkara yang perlu diselesaikan. Tetapi malangnya masa tidak menunggu kita dalam menyelesaikan urusan manusia. Hanya orang yang sedar keberadaan dia di dunia ini kerana apa, hanya mereka yang faham tujuan dia diciptakan Tuhan di muka bumi ini tahu, hanya manusia yang Tuhan kata beriman dan beramal soleh sahaja yang ingat bahawa mereka sendiri perlu mengejar masa.

Aku merasakan bahawa hidup ini terlalu suntuk. Kehidupan ku kini, bila di tahun 5 perubatan, semakin sukar. Mula sekolah di hospital pada pukul 7 pagi hingga 2 petang. Kemudian, setelah pukul 2 petang, baru urusan-urusan yang lain pula, seperti usrah, meeting, kelas tafsir, kelas arab, baca buku perubatan, baca buku lain-lain, hafal quran, lengkapkan mutabaah amal seharian, dengar recording, telefon adik-adik, update blog. Ya Allah....kadang-kadang aku rasakan dadaku sempit, tak sempat bernafas untuk kali yang kedua, tercungap-cungap, 'hyperventilation washing all the CO2'. Sungguh banyak kerja, dan masa pula semakin suntuk. Dan ajal pula menunggu-nunggu setiap hari. Sungguh mencabar untuk menjadi individu muslim yang hebat. Dan ini semua adalah keadaan sebelum aku bekerja, sebelum aku berkeluarga.

Tapi aku tahu, aku perlu memecut laju. Setiap ruang dan masa, tidak boleh dibazirkan. Aku dah tak boleh buang masa, kena kurangkan 'habit-habit' yang kurang berfaedah. Cepatkan pembinaan diri. Adik-adik dah besar, tak boleh main-main lagi. Semakin cepat bina diri, semakin cepat sampai ke ustaziyatul alam. Perlu cepat-cepat.

No comments:

Post a Comment