Tuesday, January 31, 2012

Dumyat oh dumyat....

Rasanya Ayu ke Dumyat, mengikuti program Rumah Negeri Sembilan ke sana, semasa kami berada di tahun 2 perubatan. Masa tu dengar Ayu bercerita best sangat, sebab dia kata, mereka semua ke tepi pantai di Dumyat dan mengutip kerang yang besar-besar dan gemuk (bestnya kerang!!!). Aku pula baru teringat setelah 4 hari di Dumyat, baru teringat kerang-kerang a.k.a. makhluk-makhluk kecil Ar-Rahman yang berzikir kepada Allah SWT di tepi pantai Dumyat. Tak sempat nak mengutip kerang-kerang atau sebenarnya memang tak pergi pun tepi pantai yang ada kerang-kerang tu T_T. Walaupun tak dapat mengutip kerang-kerang, namun aku diberi kesempatan untuk mengutip memori dan kenangan indah serta merasai kehangatan ukhuwah yang ditautkan oleh aqidah. WING 2012, menjadi saksi bahawa hati-hati ini bersatu untuk memikul beban dakwah ini, bersatu dalam menjalankan syariat Allah SWT di bumi ini, bersatu dalam perasaan izzah terhadap islam.

Aku belajar banyak perkara. Aku belajar bagaimana untuk menjadi ketua a.k.a. bonda kepada kumpulan kami iaitu Zainab Binti Abi Salamah. Aku sebenarnya lebih selesa untuk menjadi orang yang menerima arahan, aku tak kisah sekiranya diminta itu dan ini untuk dilaksanakan, namun bila mana diminta untuk mengarahkan orang lain untuk melakukan sesuatu, aku sangatlah risau untuk menyusahkan orang lain, bagiku, aku lebih suka untuk diriku melakukannya, biarkan aku yang buat benda tu. Tetapi bila menjadi bonda, aku belajar bagaimana untuk memberi arahan dan membahagikan kerja kepada ahli keluargaku.

"Aneeza, minta tolong ya masakkan nasi hari ni, "
"Kak Yam, boleh ke akak ambikkan lauk?"
"Azlina, boleh ke bawakkan jug air nanti?"
"Yusraa ada ke minyak angin ke, balm ke, boleh tak bawak nanti?"
"Maisarah boleh ke ambikkan kunci bilik?"
"Mena, nanti jangan lupa ya turun untuk qiam pukul 4 pagi"
"Shae, boleh ke tanya orang dapur ada tak lauk lebih?"

Masih teringat semasa mendapat nama-nama ahli keluarga Zainab Binti Abi Salamah dan perlu menghubungi mereka, risau juga, sebab ada yang tidak kenal, namun Allah, pemegang hati-hati manusia memudahkan segala urusan. Segalanya alhamdulillah, cuma, 4 hari sebenarnya masih belum cukup untuk menyelami dan memahami hati-hati manusia, apatah lagi setahun, dua tahun, malah lima tahun, atau 10 tahun! Mudah-mudahan, aku diberi peluang lagi untuk bertemu dengan mereka semua. Betapa ukhuwah yang diikat dengan aqidah adalah hubungan yang kuat kerana tapaknya atau dasarnya adalah keimanan kepada Allah SWT.

Daripada WING ini lagi, aku berharap aku menjadi hamba Allah yang lebih baik selepas ini. Bila mana sesi LDK 10 Muwasafat Tarbiyyah dibentangkan kepada ahli keluarga, dalam masa yang sama, ku muhasabahkan diri ini. Tidak ingat sudah berapa kali aku mendengar istilah ini, namun Allah masih lagi memberikanku peluang untuk meneliti semula setiap sifat dalam 10 muwasafat tarbiyah berkenaan. Setiap individu muslim perlu ada 10 muwasafat ini, perlu berusaha untuk mengusai 10 muwasafat tarbiyah, memang susah sebenarnya, tetapi sebagai hamba kita perlu berusaha keras untuk melaksanakannya. Secara idealnya, setelah 10 muwasafat dihadam dan diamalkan, kemudian individu muslim itu akan menaiki satu persatu tangga-tangga maratib amal.

Bertemu dengan makhluk-makhluk Allah S.W.T yang juga mencintaiNya adalah satu yang amat menyentuh jiwaku juga, Dari jauh ataupun dekat, dari Tanta, dari Mansurah,  masing-masing mempunyai tujuan yang sama, iaitu untuk menambahkan keimanan kepada Allah S.W.T serta mentautkan hati ke hati bersama kerana Allah S.W.T. Semakin ramai yang perlu dikenali, kerana apabila hubungan aqidah adalah lebih kuat daripada ikatan-ikatan yang lain, semakin banyak hati-hati yang perlu disentuh dan disantuni.

Lagi satu perkara menarik ialah, apabila ada seorang ukhti dari Korea, turut sama mneyertai kami di sini, subhanallah. 'Daripada meminati artis Korea, baik kita meminati akhawat Korea', begitulah status fb seorang ukhti kami ^_^

Ketika explorace, sangatlah menguji, jauh sungguh antara satu check point ke check point seterusnya, macam main amazing race pulak tapi naik tremco jelah, dan bila mana sampai di satu check point, ada yang suruh buat ceritalah, ada yang suruh kutip keranglah, ada yang suruh pegang belin dengan satu jari pastu jalan sama-sama sampai naik tangga masjid, macam-macam benda yang disuruh, sepertimana kita mendapat arahan Allah, kadang-kadang macam takde point, tapi sebenarnya itulah, kalau Allah suruh buat sesuatu maka buatlah, bila diminta tinggalkan sesuatu maka tinggalkanlah.

Jzakunnallahu khairan kathira kepada semua AJK, kepada anak-anak bonda, Anneza, Siti Nur Azlina, Amalina, Kak Maryam, Shaera, Yusraa, Raja Maisarah, kepada insan jauh tapi dekat, Izzah Syafiqah, Farah, dan Hidayah Razak, kepada semua akhawat yang turut serta dalam WING 2012 ^_^

Alhamdulilllah, 4 hari yang terisi, mudah-mudahan Allah masih lagi memberikan kita peluang untuk menyertai lagi, thabat lagi di jalan ini, menjadi individu muslim yang lebih baik, yang sentiasa menonjolkan diri di hadapanNya, dan mempunyai cita-cita yang tertinggi untuk mendapatkan syurgaNya yang tertinggi dan cintaNya. ^_^


No comments:

Post a Comment