Sunday, February 12, 2012

Cinta yang tertinggal 1

L'ecole de medicine, pernah suatu ketika, aku teringin sangat untuk menjejakkan kakiku ke sana. Ini semua adalah hasil pentarbiyyahan daripada pembelajaran Bahasa Perancis suatu ketika dahulu, hinggakan aku begitu teruja untuk ke sana. Apakan daya, memang tidak ada penghantaran pelajar ke sana. Pada akhir tahun pengajian di tingkatan lima, tiba-tiba pendirianku berubah, jurusan kejuruteraan menjadi pilihan di hati, hanya kerana subjek Biologi yang susah untuk mendapat markah berbanding subjek Kimia dan Fizik. Dan kemungkinan tempat yang ingin dituju ialah Perancis atau Jerman.

Aku tidak berpeluang untuk ke sana mengenangkan insan yang aku sayangi memikirkan bahawa ada baiknya aku mengambil jurusan perubatan, memandangkan peluang pekerjaan yang mungkin terhad untuk perempuan. Menuruti kata abah dan ibu, maka ke Mesirlah aku. Impian untuk ke France dilupakan sementara, mungkin ada rezeki akan ke sana, dengan hadaf untuk melihat-lihat tempat orang.

Dan Allah masih lagi memberikan ruang dan peluang untuk aku ke sana, dan hadafnya bukan sahaja untuk melihat-lihat tempat orang, ditambahkan lagi dengan tujuan untuk mengenali akhawat di sana yang ditarbiyyah dari acuan yang sama, mengenali waqi' dakwah di sana, bawa balik kelebihan dakwah di France untuk menjadi pemangkin dakwah di Mesir dan lain-lain lagi. Subhanallah, banyaknya hadaf dan niat, mudah-mudahan semuanya terlaksana hendaknya.

Aku tahu peluang ini tak boleh disia-siakan begitu sahaja. Bertemu dengan akhawat-akhawat hebat di tempat lain akan mengajar banyak benda baru. Yakinlah, insyaAllah, akan ada sahaja benda baru yang Allah mahu ajarkan pada kita walaupun mungkin kita dah pernah ke tempat yang sama untuk kali kedua tapi tujuannya adalah lain! Kali pertama kita ke tempat itu untuk melihat-lihat tempat orang, dan bila mana ada peluang untuk ke tempat yang sama tetapi dengn hadaf yang lebih besar dan banyak, yakinlah bahawa Allah akan mudahkan urusan kita untuk mencapai segala hadaf yang dirancang.

Kita berjaulah bukan hanya untuk mengambil gambar dari pelbagai 'angle' yang menarik, kemudian, meng'upload' di fb, kemudian men'tag' orang lain. Kita juga bukan berjaulah untuk hanya membeli souvenir dan kemudiannya menghadiahkannya kepada orang-orang terdekat. Berjaulah perlu hadaf yang lebih besar, supaya jaulah kita lebih terisi dan mengesankan hati.

Dan bilamana balik dari berjaulah, maka bermuhasabahlah untuk setiap yang dilakukan. Adakah hadaf yang dirancang tercapai atau tidak. Jika ya, maka alhamdulillah, harapnya semangat dan keazaman yang lebih membara selepas jaulah dan jika tidak, maka itu adalah perancangan yang sebaiknya untuk kita, dan mungkin perlu diperbaiki lagi.

Selamat berjaulah! Semoga perjalanan kita ini menjadikan kita lebih dekat dengan Allah dan mendapat redhaNya, amiin.Wallahua'lam.




No comments:

Post a Comment