Saturday, June 23, 2012

Bertahan


Maaf,
Aku bukanlah seorang yang genius,
Mahir menghafal dan sangat kuat ingatan,
Menapakkan diri dalam bidang yang mencabar ini,
Membuatkan aku,
Mencabar diriku untuk melakukannya,
Bukanlah aku suka sangat,
Tapi inilah yang telah dipilih,
Sejak 5 tahun yang lalu.

Kini,
Pengajianku semakin tamat,
Dan akan bergraduasi dalam masa setahun setengah sahaja lagi.

Sejak lima tahun lalu, 
Tersepak dengan batu besar di jalan,
Bernama tarbiyah batu itu,
Ia mengubah hidupku, 
180 darjah.

Kalau dulu aku pergi,
Dimuntahkan oleh kapal terbang ke sini,
Niat hanya memenuhi impian bonda dan ayah,
Menuruti pilihan mereka,
Tetapi kerana sebuah tarbiyah,
Aku menjadi manusia lain,
Berusaha sedaya upaya untuk menghafal,
Berusaha sedaya upaya untuk menuntut ilmu,
Berusaha sedaya upaya menahan panas terik dan sejuk yang melanda,
Bukan kerana gaji yang banyak yang mahu dirasa,
Tetapi tuntutan tarbiyah yang mengajar diri,
Merubah diri menjadi lebih baik,
Niatkan belajar kerana Allah dan ummah.

Moga sentiasa tidak lari,
niatku dan dan niatmu,
Sampai bila-bila,
Amin.


No comments:

Post a Comment