Saturday, June 23, 2012

Nak tengok video, mulakan dengan niat!

Aku sebenarnya orang yang suka visual. Suka tengok video, suka tengok gambar, suka tengok orang. Tapi aku faham, dalam kita meraikan kesukaan kita, masih ada islam yang sentiasa membatasi. Ada hadnya, ada larangannya. Berborak dengan seorang ukhti yang aku sangat baik dengannya. Aku ceritakan padanya bahawa kita kadang bila ingin melihat suatu video, kita kata, takpelah kita tengok dulu, nanti iman yang ada tu akan menapis, akan ambil yang baik dan buang yang buruk. Tapi bila mana kita aplikasikan benda ini, dia jadi semakin berleluasa, sampaikan, benda yang memang betul-betul tak bagus pun, kita nak tengok juga, dan aplikasikan cara yang sama, kalau memang betul video ni tak bagus tak payahlah kita tengok lagi, sebab dia tak sesuai dengan iman kita. Sahabat aku menyatakan pendapatnya. Dia kata, mungkin kita perlu niatkan dari mula, apa motif kita nak tengok video tu, adakah hanya saje-saje, atau adakah memang betul untuk islahkan diri, atau memang nak sebarkan kepada orang lain supaya dapat manfaatnya sekali.


Mungkin aku perlu ubah sikapku dalam pemilihan menonton video dan sebagainya. Aku takut, bila aku belajar hadis dalam hadis 40  'tinggalkan perkara yang tidak ada kena mengena dengan islam' dan hadis  'tinggalkan perkara yang meragukan kepada perkara yang tidak meragukan', menjadikan aku perlu berhati-hati dalam kesukaanku ini. 


Moga Allah pandu, amiin.

No comments:

Post a Comment